Search :

Advance


THE ITEM ANALYSIS OF ENGLISH SUMMATIVE TEST (A DESCRIPTIVE STUDY IN SMAN 1 GANDAPURA, BIREUEN)

Baca Online BACA FULL TEXT ABSTRAK Pemesanan Versi cetak
Pengarang Khairun Nisak - Personal Name
Subyek
Bahasa
Fakultas
Tahun Terbit

Abstrak/Catatan

ABSTRACT Khairun Nisak, 2017. The Item Analysis of English Summative Test (A Descriptive Study in SMAN 1 Gandapura, Bireuen). Thesis. Graduate Program in English Language Education, Syiah Kuala University, Darussalam, Banda Aceh. Advisors: (1). Prof. Dr. Yusrizal, M.Pd. (2). Dr. Zulfadli A. Aziz, S.Pd, M.A. Keywords: Test, Item Analysis This research aimed to analyze the test items used as summative test at SMAN 1 Gandapura, Bireuen. The item analysis was to identify the index difficulty of the test, discrimination power of the test, and the distractors effectiveness. The research method used in this study was descriptive content analysis which changes the qualitative data into quantitative interpretation. The objects of this study were 20 multiples choice items used in the summative test, with five distractors for each item.The data collection was proceeded through crosschecking the students’ answer. The data were computed manually. Firstly, the process was to determine the test validity. The achievement criteria is 60% which means that the items are sufficiently developed. For the test reliability, the r-value was 6.14, which higher than r-table = 0.444. It is considered that the test has good reliability. Then, index of difficulty of the test. It was obtained that 50% of the test was easy with index 0.71-1.00, 30% was moderate with index 0.31-0.71, and 20% was difficult with index 0.00-0.31. Secondly, the discrimination power of the test is found excellent. Eighteen items have perfect discrimination with positive index; two items have no discrimination with zero index; no item has wrong discrimination with negative index. Lastly, 91% of the distractors are effective since they were chosen by more than 2% of the whole testees. There were 9% distractors which were considered ineffective as they were chosen by less than 2% of the whole testees. In conclusion, the reading validity of this test is sufficient, while the writing validity is poor. Meanwhile, the index difficulty, index discrimination, and distractors’ effectiveness are excellent. ABSTRAK Khairun Nisak, 2017. The Item Analysis of English Summative Test (A Descriptive Study in SMAN 1 Gandapura, Bireuen). Thesis. Graduate Program in English Language Education, Syiah Kuala University, Darussalam, Banda Aceh. Pembimbing: (1). Prof. Dr. Yusrizal, M.Pd. (2). Dr. Zulfadli A. Aziz, S.Pd, M.A. Kata Kunci: Tes, Analisis Item Riset ini bertujuan untuk menganalisis item test yang digunakan sebagai tes sumatif di SMAN 1 Gandapura, Bireuen. Analisis item ini dimaksudkan untuk mengidentifikasi indeks kesulitan soal, daya beda soal, dan keefektifan pengecoh soal. Metode penelitian yang digunakan dalam studi ini adalah metode deskriptif untuk analisis konten. Metode ini mengubah data kualitative menjadi interpretasi kuantitatif. Objek dari penelitian ini adalah 20 soal pilihan ganda yang digunakan di ujian sumatif Bahasa Inggris di SMAN 1 Gandapura, Bireuen. Tiap soal memiliki lima opsi. Pengumpulan data dilakukan dengan mendata jawaban siswa. Semua data di analisa dengan cara manual. Pertama, dari analisis validitas tes didapat bahwa validitas test adalah bagus karena 60% kriteria validitas terpenuhi. Untuk reliability tes, the nilai r adalah 6.14, yang lebih tinggi dari nilai r-table = 0.444. Maka dapat disimpulkan bahwa tes ini mempunyai reliability yang bagus. Lalu, dari index tingkat kesulitan soal, diperoleh kesimpulan bahwa 50% dari item soal adalah soal mudah dengan index 0.71-1.00, 30% dari item soal adalah soal sedang dengan index 0.31-0.71, and 20% dari item soal adalah soal sulit dengan index 0.00-0.31. Kedua, tes ini mempunyai daya beda yang bagus. 18 item mempunyai daya beda sempurna dengan index positif, 2 item tidak mempunyai daya beda dengan indeks nol, dan tidak ada item yang mempunyai daya beda salah dengan indeks negatif. Ketiga, 91% dari pengecoh dismpulkan efektif karena lebih dari 2% dari seluruh pesrta tes yang memilih pengecoh tersebut. Hanya ada 9% pengecoh yang tidak efektif karena dipilih oleh kurang dari 2% peserta tes. Dapat disimpulkan, validitas untuk Reading dalam tes ini adalah cukup memuaskan, sedangkan validitas untuk Writing masih buruk. Sementara itu, indeks kesulitan, daya beda, dan keefektifan pengecoh adalah bagus.

Tempat Terbit
Literature Searching Service

Hard copy atau foto copy dapat diberikan dengan syarat ketentuan berlaku, jika berminat, silahkan isi formulir online (Formulir Online)

Share Social Media

Tulisan yang Relevan

THE ANALYSIS OF ENGLISH SUMMATIVE TEST AT MAN BOARDING SCHOOL MEULABOH I ACEH BARAT (Rusma Setiyana, 2015)

THE IMPLEMENTATION OF JIGSAW TECHNIQUE IN TEACHING READINGRN(A DESCRIPTIVE STUDY AT SMA N 1 PEUSANGAN SIBLAH KRUENG, KAB. BIREUEN) (Murniati, 2015)

AN ANALYSIS OF THE DIFFICULTY LEVEL OF READING COMPREHENSION TEST (A QUALITATIVE STUDY AT THE SECOND GRADE STUDENTS OF SMAN 1 UNGGUL DARUL IMARAH) (Cut Khairunnisah, 2017)

STUDENTS’ PERCEPTION TOWARD ENGLISH CLUB ACTIVITIES IN SPEAKING (A DESCRIPTIVE QUALITATIVE AT SMAN 3 BANDA ACEH) (Zulvy Melviza, 2017)

THE IMPACT OF TEACHER’S FEEDBACK ON STUDENTS’ WRITING PERFORMANCE(AN EXPERIMENTAL STUDY AT SMAN 1 INGIN JAYA) (Deci Kamelya, 2014)

  Kembali ke sebelumnya

Copyright © 2015 Perpustakaan Unsyiah. Dikembangkan dengan menggunakan SLiMS.